Végre Te is pihennél egy kicsit, erre a pici nem akar napközben aludni! Vár a főzés meg a mosogatás, jó lenne ránézni a leveleidre és felhívni anyukádat, de sehogy sem tudod rávenni a babát, hogy végre aludjon egy jót napközben… Ismerős helyzet?

Íme, 5 tuti tipp, hogyan érd el, hogy a babád hétalvó legyen napközben:

1. Legyen napirendetek! Ha nincs egy rugalmas, de kiszámítható és szigorúan betartott napirend a baba életében, akkor a nappali alvások sem lesznek kiszámíthatóak. Ha folyton úton vagytok, az alvásidő hol bevásárlás közben, hol a védőnőnél ér titeket, akkor a baba vagy alszik — vagy nem. Inkább nem. :) 

Ha fontosabb, hogy átugorna a barátnő vagy az anyós, mint az, hogy a babát altatni kellene, mert fáradt, akkor a nappali altatás könnyen rémálommá válhat. Ehelyett érdemes a baba életkorának megfelelő ébrenléti időt figyelembe véve megalkotnod egy rugalmas, nem az órához, hanem a baba igényeihez alkalmazkodó napirendet, amit szigorúan be is tartasz.

Ez sokszor nehéz, mert a környezeted gyakran nem érzi a napirend fontosságát, azt gondolják, hogy fél óra ide vagy oda nem számít. De nincs igazuk. Azoknál a babáknál, akiknek amúgy is nehéz az elalvás, akár 10 perc késés is boríthatja az egész napot (rosszabb esetben a hetet).

 

2. Segíts a babának ráhangolódni a nappali alvásokra. Ehhez a legjobb megoldás a lefektetés előtti rutin. Nem kell bonyolult koreográfiára gondolnod, elég pár nyugtató lépés: hálózsákba vagy pólyába bugyolálás, pár perc meseolvasás/mesélés fejből, altatódal, pici összebújás és már irány is az ágy. Ha ez minden lefektetés előtt ugyanezen forgatókönyv szerint zajlik, akkor a baba 1 hét múlva már az első lépésnél pontosan fogja tudni, hogy most az alvás jön.

5 tuti tipp, ha a baba nem akar nappal aludni

3. Óvakodj a túlfáradástól! Ha elkésel a lefektetéssel, és a baba már jócskán elfáradt, akkor jobb esetben rögtön elalszik, esetleg már a lefekvés előtti rutin alatt. (Ez ritka és szerencsés esetekben van csak így. :) )

A gyakori és rosszabb esetekben jön a küzdelem: a baba csak sír, nyűgös, se a cici nem kell neki, se az összebújás, rugdos és feszíti magát, az idő meg telik, a türelmed pedig vészesen fogy. Ebben a szituációban már nagyon nehéz megnyugtatni a babát, és rávenni az alvásra. Ráadásul, ha az altatás mindennapos küzdelem, akkor a kicsi álma sem lesz nyugodt. Ha sírva, fél órás hadakozás után tudod csak elaltatni, akkor gyakran alvás közben is felsír majd, és hamarabb is ébred, mint kellene. Így még kialudni sem tudja magát rendesen. Ha nem vagy biztos benne, hogy mikor fárad el a pici, inkább kezd hamarabb az altatást, és figyeld a fáradság jeleit: ásítozás, szemdörzsölés, hozzád bújás. Ha ezeket tapasztalod, azonnal állj neki a rutinnak.

 

4. Biztosítsd a megfelelő környezetet alvás közben! A nappali alvásokra úgyis nehezebb ráhangolni a babát, hisz világos van, izgalmas dolgok történnek, és lehetne inkább játszani is. 

Emiatt kiemelten fontos, hogy félhomály, megfelelő hőmérséklet, és csend legyen a baba alvása idején. Persze a babák általában tudnak extra körülmények között is aludni, csak az nem olyan pihentető, mint csendben és nyugalomban, a pihe-puha ágyikóban. Emiatt nem a legjobb megoldás, ha állandóan a babahordozóban, utazás közben alszik a baba.

Bár az autó elringatja, de a zajok, a kényelmetlen pozíció, a gyorsulások és a fékezések nem kedveznek a nyugodt alvásnak. Ugyanez a helyzet, ha a babakocsiban alszik a baba, de a környezet zajos, a járda kátyús, vagy nem lehet rendesen beárnyékolni a kocsit. A friss levegő kétségtelenül jót tesz a babának, de inkább egy csendes parkot, vagy a hátsó kertet válaszd, ha a babakocsiban altatod a babát.

 

5. Védd ki az idő előtti ébredéseket! Nem csak a könnyű altatás segít a babának jobban aludni napközben, hanem az is, ha megelőzöd azokat az okokat, amelyek túl korai ébredést okozhatnak. A zajról és az ablakon besütő napról már volt szó. Emellett érdemes figyelned a baba öltöztetésére is: nincs annál bosszantóbb, mint mikor azért ébred fel a baba, mert megizzadt vagy fázik alvás közben.

Ugyanez a helyzet, ha nincs jól összehangolva az evés és az alvás. Ha fél óra alvás után a baba arra ébred, hogy éhes, akkor érdemes átgondolni a napirendet és máskor etetni a picit. Ha pedig az etetés után hosszabb ideig kell büfizetni a babát, vagy mindig van kaki is evés után, akkor a cicin altatás helyett érdemes más módot is kipróbálni, hisz sem a hasfájás, sem a teli pelus nem kedvez a hosszú, pihentető nappali alvásoknak.

Szép álmokat és boldog babákat!

Minimo

Gyere, és csatlakozz a Minimobaby közösséghez a Facebookon is! 

Ha nem akarsz lemaradni újdonságainkról, iratkozz fel A Minimo Mókushírek hírlevélre! Most ajándék, letölthető Babanapirend táblázattal várunk! 

Olvasd el korábbi cikkeinket a blogon: Minimo Mókusblog

Share: