Reggel kipihenten, magadtól ébredsz, hisz a babád átaludta az éjszakát… Ez minden kisgyermekes szülő álma, és szinte elérhetetlennek tűnik. Pedig nem is olyan nehéz megvalósítani, ha ismered azt a 3+1 alapvető feltételt, ami az átaludt éjszakákhoz szükséges:

Mik ezek pontosan?

1. A baba életkora – az újszülöttek és a pár hónapos csecsemők pocija még túl kicsi ahhoz, hogy az esti etetés után reggelig ne éhezzenek meg. Ebben az életkorban még többször is szükségük van a babáknak az éjszakai etetésekre. De ahogy telnek a hónapok, az átaludt órák száma is nő, és csökken az etetések száma is. 6 hónapos korra a babák többségének már csak 1-2 evésre van szükségük éjszakánként, 9 hónapos korra pedig a legtöbb baba képes megéhezés nélkül is végigaludni az éjszakát.

 

2. A lefekvés előtti rutin – nagyon sokat segíthetsz a babádnak, ha az esti lefektetés egy jól bevált, megszokott szertartás szerint zajlik. Az esti időszak ugyanis gyakran nem a legkönnyebb napszaka a babáknak. Ha nappal kevesebbet aludt, vagy túl sok inger érte, a pici estére már nagyon elfáradhat, nyűgössé válhat. Ráadásul, Te sem vagy a legkipihentebb és legtürelmesebb esténként. :) Ha néhány nyugodt lépéssel megkönnyíted a babádnak a megnyugodást, az elalvást, akkor máris sokat tettél a nyugodt éjszakák felé.

 

3. A napirend és a nappali alvások – furcsán hangzik, de az átaludt éjszakák egy jó napirenddel, és elegendő mennyiségű nappali alvással kezdődnek. Ha kaotikusak a nappalok, a baba napközben össze-vissza alszik vagy inkább nem is alszik, akkor az éjszakák is hasonlóak lesznek.

A rugalmas, de kellően szigorú napirend, és a baba életkorának megfelelő számú és hosszú nappali alvás elengedhetetlen ahhoz, hogy a baba esténként lehetőleg közel azonos időben, kellően fáradtan, de nem túlfáradtan kerüljön az ágyba. Természetesen gyakran előfordul, hogy borul a napirend , vagy elcsúszik egy-egy alvás, de érdemes a 80-20%-os szabályt követni: ha a napok 80%-a a megszokott mederben zajlik, 20%-ban nyugodtan kirúghatsz a hámból. :)

Az éjszaka átalvásának 3+1 kulcstényezője

+1. Az éjszaka átalvása csak egy mítosz, senki nem alussza át ténylegesen az éjjeleket, mindenki felébred párszor. Ennek az alvásciklusunk az oka, amibe bele van kódolva néhány felébredés minden éjjel. Miért van erre szükség? A felébredések ellenőrző funkciót töltenek be: alvás közben is ellenőrizzük a külső és a belső környezetünket.

Ha nem így tennénk, akkor csak reggel vennénk észre, hogy egész éjjel fáztunk, hogy elfeküdtük a karunkat vagy leesett a párnánk. Az ellenőrző ébredések arra szolgálnak, hogy ezeket a kellemetlenségeket időben észleljük, és meg is tudjuk oldani: be tudjunk takarózni, ki tudjuk szabadítani a karunkat vagy fel tudjuk venni a párnánkat. A babák is hasonlóan ellenőrzik a környezetüket. Az egyetlen különbség, hogy ők nem tudják megoldani a problémákat, Te leszel az, aki betakarja őket vagy megigazítja a párnát.

A gond akkor szokott jelentkezni, ha a baba ezen ellenőrző ébredések folyamán akkor is szól Neked, ha egyébként mindent rendben talált. Ilyen esetekben nem tud egyedül visszaaludni, hanem a Te aktív segítségedre (cicire, dajkálásra, sétálgatásra, simogatásra, cumi visszaadására) van szüksége ahhoz, hogy újra álomba szenderüljön. Ezekben az esetekben az önálló alvás megtanítása általában nagy arányban csökkenti az éjszakai ébredések számát.

Szép álmokat és boldog babákat!

Minimo

Gyere, és csatlakozz a Minimobaby közösséghez a Facebookon is! 

Ha nem akarsz lemaradni újdonságainkról, iratkozz fel A Minimo Mókushírek hírlevélre! Most ajándék, letölthető Babanapirend táblázattal várunk! 

Olvasd el korábbi cikkeinket a blogon: Minimo Mókusblog

Share: