Még éjfél sincs, de az óvodás gyermeked máris sírva ébred? Alig tudod megnyugtatni, dobálja magát, kiabál és csapkod? Vajon mi lelte? Rosszat álmodott vagy fáj valamilye?  Másnap reggel pedig hiába kérdezgeted, hogy mi történt az éjjel, nem emlékszik semmire…

A mai blogbejegyzés két furcsa, éjszakai ébredéseket okozó jelenségről szól, az éjszakai felriadásról és a rémálmokról. Mindkét esemény óvodás korban a leggyakoribb, és kamaszkorra csökken az előfordulása.

A két éjszakai történet sokban hasonlít egymáshoz, de nem ugyanaz a kettő.

Az éjszakai felriadás, vagy tudományos nevén pavor nocturnus inkább az éjszaka első felében fordul elő, és nem abban az alvásfázisban, amikor álmodunk, így ez nem egy rossz álom okozta felébredés. Ráadásul nem is igazi felébredés, inkább az alvajáráshoz hasonló: a gyerkőc sír, kiabál, csapkod, rugdos, de valójában nincs fenn.

Mi okoz éjszakai felriadást?

napközbeni stressz, feszültség, változás a kicsi életében: nagyon gyakori, hogy a felriadások a bölcsis vagy ovis beszoktatás, utazás vagy költözés, kistestvér születése vagy az egyik szülő elutazása, távolléte kapcsán jelentkeznek először. Az is előfordul, hogy a sok napközbeni hiszti, a dackorszak fellángolása okozza az éjszakai felriadásokat.

– a másik gyakori ok a kialvatlanság, a túl sok esemény, izgalom a nap folyamán, a túlfáradás vagy túlpörgés: ha egész napos utazás és kimaradt délutáni alvás után megérkeztek a nagyszülőkhöz, este még megy a rohangálás, csupa izgalom volt a nap és a kiságy is más, mint otthon, akkor az arra hajlamos gyermekeknél garantált az éjjeli felriadás.

Hogyan előzhető meg?

A kiváltó okokból kiindulva egyértelmű, hogy mit tehetünk, hogy minél kevesebbszer riadjon fel a gyerkőc éjjelente:

minimalizáljuk a hirtelen, váratlan változásokat a gyermek életében. Nyilvánvaló, hogyha kistestvér születik, akkor óhatatlanul sok minden változik a nagytestvér életében, de ezekre érdemes felkészíteni őt. Ne érje váratlanul a gyermeket, hogy az anyukája bemegy a kórházba, hogy más fog rá vigyázni pár napig. Az új ágyba/szobába költöztetést sem érdemes a 9. hónapra időzíteni. A bölcsi/ovikezdést is jobb hamarabbra vagy későbbre tenni, nem pont a szülés körüli időszakra. Legyen elég ideje a gyermeknek a változások megértésére, feldolgozására és megszokására.

figyelj a napirendre és az elegendő nappali alvásra minden egyes nap. Ha nyaralni mentek, ha vendégek vannak, vagy egyszerűen a hétvégén is. Törekedj rá, hogy az alvásidők rovására ne legyen más program. Ez néha kompromisszumokat igényel, de gondolj arra, hogy a vendégek könnyen tudnak alkalmazkodni, de a kislányod vagy kisfiad nem. Neki teljesen megzavarhatja az éjszakáját, ha órákkal később kerül ágyba, vagy nem alszik ebéd után.

– ha pedig az éjszakai felriadások a fenti szabályok betartása mellett is gyakoriak, megzavarják az éjszakákat, fordulj szakemberhez.

Miért ébred sírva a baba?

Mit tegyél, ha épp sír és csapkod a gyermeked az éjszaka közepén?

– azt tudnod kell, hogy a gyerkőc nem fog emlékezni az éjszakai felriadásra, neki ez nem jelent rossz emléket. Így a legjobb, ha nem ébreszted fel, hanem kivárod, hogy magától megnyugodjon. Próbáld meg átölelni, halkan, nyugodtan beszélni hozzá. Nem kell megrázni és lefogni sem, csak abban akadályozd meg, nehogy beüsse magát. Érdemes biztonságos körülményeket teremteni: ne legyenek éles sarkok, törékeny tárgyak az ágy környékén. Ha megnyugodott, akkor fektesd vissza és általában már alszik is tovább.

A rémálmok okozta felébredések az éjszakai felriadásokkal szemben igazi felébredések és általában a hajnali órákban fordulnak elő, amikor gyakrabban álmodunk. A gyermek a rossz, félelmetes álomképek hatására felébred, megijed, sír és fél. Erre reggel is emlékszik és gyakran az álmot is fel tudja idézni, ami felriasztotta.

 

 

Mi okoz rémálmokat és hogyan előzhetjük meg?

 

 

Az okok hasonlóak, mint az éjszakai felriadások esetén: gyakran, a gyermek életében bekövetkező, számára félelmetes vagy váratlan események váltják ki a gyakori rosszat álmodást. Ami minket izgalommal és várakozással tölt el, az egy óvodás gyermeknek tűnhet ijesztőnek: egy utazás, új környezet, közösségbe járás.

 

A túl kevés nappali alvás, a késői lefekvés és a túl sok izgalom is okozhat rossz álmokat. Emellett fontos szerepe van a rémálmok gyakorivá válásában a tv nézésnek és a különböző számítógépes játékoknak is. Jól nézzük meg, hogy milyen műsorokat néz a gyermek, mert a rosszul értelmezett események, elkapott félmondatok a híradóból is okozhatnak alaptalan félelmeket. Mindig beszéljük meg a látottakat és vegyük komolyan a korhatárt jelző karikát.

 

 

Mit tegyünk, ha a gyermek rossz álomra ébred?

 

Mindenképp nyugtassuk meg, beszélgessünk vele és ha kell, maradjunk vele, fogjuk a kezét, amíg visszaalszik. Másnap is beszélgessünk vele az éjjel történtekről, magyarázzuk el, hogy mi az álom és hogy mit tegyen, ha rosszat álmodik.

Ha pedig nem szűnnek a rémálmok, a gyermek fél az elalvástól, nem mer lefeküdni, mindenképp szakember segítségét vegyük igénybe.

Szép álmokat az egész családnak! :)

Minimo

 

 

 

Gyere, és csatlakozz a Minimobaby közösséghez a Facebookon is! 

Ha nem akarsz lemaradni újdonságainkról, iratkozz fel A Minimo Mókushírek hírlevélre! Most ajándék, letölthető Babanapirend táblázattal várunk! 

Olvasd el korábbi cikkeinket a blogon: Minimo Mókusblog

Share: