Hátfájás? Felejtsd el!

A terhesség utolsó heteiben már semmi sem jó. Itt szúr – ott fáj, gyomorégés, bordákon rugózó tappancsok, elakadó lélegzet, vizesedés, derék és hátfájás… Neked is ismerős? Aztán végre megszületik a baba, és fellélegzünk… nem is sejtve, hogy kisfiúnk vagy kislányunk cipelése nem is lesz olyan könnyű feladat. Sőt.

Mert mit is csinálunk egész nap? 

Emelünk, cipelünk, ringatunk, hordozunk. Baba le-föl, kiságyba be – kiságyból ki, aztán ott a szoptatás – előfordult veled, hogy kifacsarodott pózba merevedve töltöttél akár 40-50 perceket “nembaj, csak a gyereknek jó legyen” felkiáltással? A büfiztetés is hasonló – és természetesen kizárólag egyik vállon kényelmes… Vagy esetleg mennénk valahová? Fél kézzel babahordozó cipeléslépcsőzéssel egybekötve. Nem is beszélve az órákon át tartó, kétségbeesett “bármitmegpróbálok” típusú ringatásról – ha esetleg hasfájós a kisbabánk. A kúszó-mászó, totyogó babákkal sem könnyebb ebből a szempontból, hiszen a kiságyat már alsó szintre engedtük, így az egyre súlyosabb csemetékért mélyebbre kell hajolni. Kevés mozgás, egyenetlen terhelés, rossz testtartás. Következmény? Ferde nyak, becsípődött derék, fájó hát, görcsös izomcsomók a vállban.

Összegyűjtöttem pár tippet, amivel kímélheted egy kicsit a hátadat.

1. Helyes testtartás szoptatás közben

Próbálj meg egyenes háttal ülni! A hátad támaszd meg, lényeg, hogy a babát emeld a melledhez, és ne Te görnyedj előre. Ha kényelmetlen, tegyél a baba háta alá mikrogyöngyös szoptatós párnát, de igazából egy kellően tömör “otthoni” párna is megteszi. Én elég magas vagyok, így ahhoz, hogy ne görnyedjek előre, alá kellett meg kellett emelnem a lábamat is egy lábtartóval. Másik alternatíva lehet a fekve szoptatás. Ha oldalt fekszel és a nyakad alá egy megfelelően magas párnát teszel, a gerinced végig egyenes marad.

2. Ha a babát emelni kell…

Itt is törekedj arra, hogy a hátad egyenes maradjon. A babát tartsd minél közelebb magadhoz, hogy a súlypont közelsége is segítse az emelést. Ha a földről veszed fel, lépő állásban (támadóállás) térdelj, vagy guggolj le mellé. Felálláskor szorítsd össze a medencefenék izmait.

 

fitness.jpg

 

3. Kézben szeretne lenni?

A csípőre ültetett baba súlyát könnyebben viseljük, azonban általában ez csak egyik oldalunkon kényelmes. Az egyensúly miatt gerincünk a másik oldal felé dől, így a görbe hát szintén hátfájást okozhat. Jó megoldás a hordozókendő, illetve a már ülni tudó babáknak a csatos hordozó. Ezekben a baba súlypontja közel esik az anyáéhoz, a csatos hordozóban ráadásul – a hátizsákokhoz hasonlóan – a súly nagy része a csípőre terhelődik, a gerinc csavarodása nélkül. Ha kézben tartjuk a babát, akkor is törekedjünk arra, hogy egyenesen álljunk, és vonjuk őt minél közelebb a mellkasunkhoz.

4. Fürdetés

Ha nem állványos kádban fürdeted a babát, akkor térdelj, vagy térdelőülésbe ülj le a kád mellé. A babát tartó kezedet támaszd alá a kád szélén, vagy a combodon.

5. Autós babahordozóval az emeletre?

Az autós babahordozó ülés praktikus, amíg az autóban, vagy babakocsira pattintva használjuk. Abban a pillanatban azonban, amikor ebben szeretnénk a babát magunkkal vinni (akár vásárolni, vagy fel az emeletre) egyből érezzük, hogy rosszul döntöttünk. A hordozó saját súlya legalább 5 kilót ad hozzá baba súlyához, és mivel általában egy kézben visszük, a súlyt ferde háttal próbáljuk kompenzálni. Próbáld a hordozót a testedhez közel, a könyökhajlatodban tartani (súlypont!) így nem fogsz minden lépésnél belerúgni, és a baba sem szédül el a himbálástól. A másik kezeddel segíthetsz, így sokkal könnyebb lesz! Hosszabb távon váltogasd a kezed, illetve ha csak rövidebb ideig kell cipelned, akkor pl. odaúton jobb, visszaúton bal kézben vidd a hordozót.

6. TORNA

Tegyél valamit magadért! Bármennyire nem gondolod, pár perc torna belefér a napba. Egy kis nyújtás, derékkörzés, a karok, vállak és a hát átmozgatása jelentősen javít majd a közérzeteden! A babát is használhatod edzőpartnerként, erre hamarosan konkrét gyakorlatokkal is visszatérünk! Tarts velünk akkor is!

FB oldalunk: www.facebook.com/MinimoBaby

 

 

Share: